» » امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جامعة‌المصطفی(ص)
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جامعة‌المصطفی(ص)

تفاهم‌نامه همکاری معاونت فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی‌العالمیه و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، ششم آبان‌ماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی، معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی(ص) و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان به امضاء رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: برنامه‌های قرآنی از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفت و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵، بیست و پنج دوره جشنواره قرآنی دانشجویان را در سطح ملی برگزار کردیم، آن هم در شرایطی که برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها مرسوم نبود، و از دل این فعالیت‌ها، سازمان فعالیت‌های قرآنی و به تبع آن خبرگزاری ایکنا ایجاد شد.

علیزاده افزود: جامعةالمصطفی در توسعه فعالیت بین‌المللی ایکنا، نقش بی‌بدیلی داشته است و حتی تأکید بر این داریم که این فعالیت‌ها توسعه داشته باشد؛ خبرگزاری دو کار مهم را می‌تواند انجام دهد که نخست انجام رسالت ذاتی خود است و دیگر اینکه متأسفانه در طول سال‌های فعالیت نتوانسته‌ایم نیازسنجی مناسبی در مورد فضای دینی و فرهنگی عرصه بین‌المللی داشته باشیم که با همکاری المصطفی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه معتقدم بنیاد فعالیت‌های مشترک جهاد و جامعةالمصطفی باید بر اساس نیازسنجی‌ها تعریف شود، تصریح کرد: می‌توانیم یا همکاری المصطفی(ص) ولو به صورت اجمالی ذائقه مخاطبان بین‌المللی را در عرصه فرهنگی و دینی بسنجیم و کارها را متناسب با آن تعریف و تدوین کنیم.

همچنین در این نشست محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سخنانی با تأکید بر توسعه فعالیت‌های بین‌المللی خبرگزاری ایکنا در سال جدید، گفت: معتقدیم عطش معارف اهل بیت(ع) در خارج از کشور حتی بیشتر از داخل وجود دارد، زیرا به برکت انقلاب اسلامی، در داخل کشور تولیدات و کارهای فاخری در زمینه قرآن و عترت انجام شده است که اهتمام به بازنشر محتواهای فاخر داخلی به سایر زبان‌ها، به‌عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌ای ایکنا مورد توجه است.

وی افزود: می‌توانیم با تقویت زبان‌های ایکنا، تولیدات فاخری را که به زبان فارسی انجام شده صادر کنیم و برای تحقق این امر مهم از برادر بزرگتر خودمان، یعنی جامعة المصطفی(ص) انتظار حمایت و همکاری داریم.

حسنی با اشاره به همکاری باسابقه میان دو مجموعه جهاددانشگاهی و جامعة المصطفی‌(ص) و قدردانی بابت مشارکت المصطفی در راه‌اندازی بخشی از زبان‌های خارجی ایکنا، اضافه کرد: در حال حاضر خبرگزاری ایکنا به ۱۹ زبان فعالیت دارد و متعهد شده‌ایم که دو زبان دیگر را راه‌اندازی کنیم؛ ضمن اینکه هم‌اکنون در مسکو و هند، دفاتر ایکنا فعالیت دارند.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، با بیان اینکه بنای ما این است که در هر زبانی حداقل ۷۰ درصد محتوای خروجی ایکنا به اخبار و محتوای بومی آن منطقه اختصاص یابد، افزود: جامعة المصطفی با توجه به حضور در کشورهای متعدد می‌تواند در این زمینه کمک خوبی داشته باشد تا ملاحظات بومی هر منطقه و فضای بین‌المللی و حساسیت‌های احتمالی سنجیده و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

ظرفیت‌های علمی و فرهنگی جامعةالمصطفی(ص)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) نیز گفت: ظرفیت‌های جامعةالمصطفی(ص) بسیار زیاد است و جهاددانشگاهی و خبرگزاری ایکنا به خوبی می‌توانند از این ظرفیت بهره ببرند، از جمله برگزاری نشست‌های مختلف علمی با محتوای دینی و قرآنی به زبان‌های مختلف و متناسب با ضرورت‌ها و نیازهای اجتماعی یکی از این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود. تشکیل قطب‌های زبانی منطقه‌ای برای هدفمندتر شدن برنامه‌ها از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه به شمار می‌رود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر کریمی، معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی(ص) ابراز امیدواری کرد: اطلس قرآنی بین‌المللی مشتمل بر شناسایی قاریان، حافظان و آثار قرآنی و سطح قرآنی و ... تهیه شده است که می‌تواند در همکاری مشترک مورد استفاده قرار بگیرد؛ می‌توانیم سالانه در چند کشور از جمله برای اندونزی در زمینه فعالیت‌های خبری، دینی و فرهنگی، برنامه‌ریزی کرده و با اولویت‌بندی پیش برویم.

کریمی با تأکید بر ظرفیت‌های فراوان جامعةالمصطفی(ص) به خصوص در فضای مجازی، اظهار کرد: به محض اینکه کرونا از اسفندماه ۹۸ شایع شد، آموزش مجازی جامعةالمصطفی تقویت و توسعه یافت و هیچ وقفه‌ای در این زمینه نداشتیم. ضمن اینکه در این بستر، علاوه بر مباحث آموزشی، کارهای پژوهشی، مشاوره تحصیلی و تربیتی و ... برای طلاب و خانواده آنان انجام شده است.

وی ضمن استقبال از اجرای طرح‌های مشترک نظرسنجی و افکارسنجی با همکاری جهاد دانشگاهی ادامه داد: نمایندگان جامعةالمصطفی(ص) در کشورهای مختلف هم از همکاری با ایکنا استقبال کرده و می‌کنند. در برخی کشورها زمینه همکاری قرآنی بیشتر است، ضمن اینکه می‌توانیم برای  پنج کشور در هر سال اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کنیم و امیدوارم این تفاهم‌نامه فتح بابی برای همکاری بیشتر باشد.

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی‌(ص) ادامه داد: جامعةالمصطفی مرکز رشد و مرکز فن بیان را در راستای ارائه فعالیت‌های کاربردی برای طلاب و خانواده آنان تأسیس کرده است تا طلاب در کنار تحصیل بتوانند مهارت‌های لازم را فرا بگیرند.

این نشست در مرکز جامعةالمصطفی العالمیه واقع در قم برگزار شد.

99/08/7